donderdag 21 januari 2010

McDonald’s

Toen ik 5 jaar geleden in Cusco was had de stad nog geen McDonald's. Inmiddels wel. Op de Plaza de Armas nog wel.

Veel mensen in Cusco, Peruanen en buitenlanders, zijn ontzettend tegen de McDonald's. Ze vinden de keten het toonbeeld van Amerikanisering en globalisering. Ze zien het als iets dat absoluut niet thuis hoort in het mooie, traditionele Cusco.

Deels ben ik het wel met ze eens, maar stiekem moet ik bekennen dat ik, net als veel toeristen, er toch ook wel blij mee ben. Okay, het is niet gezond en niet Peruaans, maar wel ontzettend handig als je zin hebt in een snelle hap (zoals na een 2 dagen durende terugreis).

Veel Peruanen zijn ook wel blij met de McDonald's. Ik krijg soms de indruk dat het een zekere vorm van status oplevert als je als Peruaan bij de McDonald's gaat eten of, beter nog, in staat bent er een kinderfeestje te geven. Voor de gemiddelde Peruaan is de McDonald's ook niet heel goedkoop.

Een andere groep die volgens mij ook blij is met de McDonald's, maar dan vanwege een heel andere en veel triestere reden, zijn de straatkinderen. Slim als ze zijn, zijn ze erachter gekomen dat bij de McDonald's gratis eten te halen valt. Ze mogen eigenlijk niet binnen komen, maar regelmatig slaagt een van de kinderen er wel in aan het oog van de drukke medewerkers te ontsnappen en naar binnen te glippen. Vervolgens komen ze aan de tafels vragen of ze een deel van je eten mogen hebben of dat je een Happy Meal voor ze wilt kopen. Menig hart breekt bij het zien van de smekende snoetjes.

Toen wij eergisteren in de McDonald's waren gebeurde dat dus ook. Een schattig uitziend jongetje van een jaar of 3 kreeg van een toerist een stuk hamburger. Ik voelde me meteen mega schuldig over het feit dat ik zojuist mijn resterende frietjes in de vuilnisbak had gegooid en realiseerde me meteen weer dat Cusco niet alleen erg mooi is, maar ook ontzettend arm en een enorm straatkinderenprobleem heeft.

1 opmerking:

  1. Het moet inderdaad verboden worden dat een multinational als Mac Donald overal ter wereld maar eettenten begint.
    Het is gewoon het snobisme van de rijke wereld verplaatsen naar de arme wereld.
    In plaats van dat Mc Donald de arme mensen kansen biedt om een beter leven te krijgen, worden zij min of meer uitgebuit, door een voedselaanbod te creëren dat in deze streek niet thuis hoort.(waar wel trouwens)
    Arme mensen willen de rijkeren imiteren, daardoor maken zij indien mogelijk gebruik van deze Mac. Dit terwijl hun geld beter besteed zou kunnen worden.
    Maar ja armoede en onwetendheid gaan vaak samen.
    Hopelijk zal voor hen de toekomst beter worden.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.