zondag 24 januari 2010

Beroepsrisico

De man van mijn collega werkt als bewaker in de gevangenis van Cusco (ondanks dat hij eigenlijk economie heeft gestudeerd). Tot voor kort werkte hij altijd op de vrouwenafdeling, maar enige tijd geleden is hij overgeplaatst naar de mannenafdeling. Gisteren vertelde hij me dat de afdeling eigenlijk is gebouwd voor ongeveer 800 gevangenen, maar dat er inmiddels 1.300 mannen vast zitten (waaronder redelijk wat buitenlanders vanwege drugsdelicten). Op zich al schokkend genoeg, maar mijn mond viel pas echt open van verbazing toen hij vertelde dat er voor die 1.300 gevangenen slechts 8-10 bewakers beschikbaar zijn!

Overvolle, slecht onderhouden gevangenissen met een personeelstekort zijn eerder regel dan uitzondering in Peru. De man van mijn collega vertelde dat er afgelopen week in Lima een bewaker was vermoord en dat in Huancayo twee bewakers zwaar zijn mishandeld. Hij hoopt dat de regering haar belofte waar maakt en de komende 4 a 5 jaar 4.000 extra gevangenisbewakers wil aanstellen. Ik hoop het ook voor hem.

Voor een interessant en redelijk indrukwekkend achtergrondartikel over Nederlanders in Peruaanse gevangenissen zie hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.