vrijdag 8 mei 2009

¿Valle Sangrado o Valle Sagrado?

Mijn organisatie brengt om de zoveel maanden een tijdschrift uit. Dit keer was het thema toerisme. Bernardo Fulcrand, de toenmalige directeur van CENFOPAR, heeft de inleiding van het tijdschrift geschreven. Zoals ik eerder al schreef is Bernardo niet zo'n voorstander van toerisme en dat blijkt wel uit zijn artikel. Maar ergens heeft hij wel gelijk. Er spelen inderdaad verschillende issues als gevolg van de enorme boom van toerisme in de Heilige Vallei. Hieronder heb ik met zijn toestemming een iets wat vrije vertaling van zijn artikel geplaatst, dus lees zelf maar!

"Wel investering, maar geen invasie!" is de titel van dit nummer van de 'Perspectiva Empresarial'. In de ondertitel staat de vraag 'Valle Sangrado?' (= Bloedende Vallei), in de betekenis van het verliezen van bloed, dus van het leven. Maar de ondertitel vervolgt met de duidelijke bewering, als herstel en protest, 'Valle Sagrado!' (= Heilige Vallei, de echte naam van de vallei).

De Heilige Vallei, bevoorrechte zone van onze regio en van Peru, heilige grond van de Inca's, en bemind door allen die er tegenwoordig wonen, wordt veranderd en misvormd. De legendarische Willkamayu (= belangrijke lokale rivier), oorsprong en oorzaak van het leven, is vandaag de dag het riool van het gebied, dood en vuil water drainerend naar de grote Amazone rivier. De vruchtbare terrassen waar men ooit de hoge kwaliteit maïs van Urubamba verbouwde worden vandaag de dag binnengedrongen door restaurants en hotels. De geweldige vestingen van Ollantaytambo en Pisaq met hun indrukwekkende Inca terrassen zijn tegenwoordig niet meer dan dode stenen die onbewoond en onbebouwd zijn gebleven zodat de toeristen ze bezoeken. Hoge muren rijzen overal op om daarachter iets van het paradijs dat de Vallei vroeger was te beschermen en waar men probeert het kunstmatig paradijselijk leven te recreëren dat de toeristen zoeken; een leven dat de mensen van de plek zelf tegenwoordig verloren hebben en ontzegd wordt. "S.O.S., ze zijn ons aan het vertrappen" roept een inwoner geboren in Yanahuara. "Oneerbiedigheid voor de identiteit van de Heilige Vallei van de Inca's" beklaagt zich een afstammeling van een van de oudste families van de Vallei.

De Heilige Vallei maakt inderdaad een nieuwe dynamiek mee en wordt er door veranderd. Door Wayraqpunku (= archeologische plek vlakbij Machu Picchu met een naam die letterlijk vertaald 'poort van de wind' betekent) waait tegenwoordig de wind van de zakkenrollers, het bewijs van de economische welvaart en de kracht van de toeristische bedrijvigheid, als gevolg van de attractie Machu Picchu, recentelijk benoemd tot wereldwonder. Hier ziet met dan ook hoe die overheersing van alles en iedereen (= het toerisme) (…) alles met de grond gelijk maakt.

Er is een verborgen conflict, in de zin van het openstellen van het platteland voor de toeristische bedrijvigheid, dat zelfs de directeur van DIRCETUR (= regionale overheidsafdeling voor o.a. toerisme) erkent wanneer hij spreekt over de ongelijkheid in het genereren van rijkdom, dat onvrede en bezorgdheid veroorzaakt onder de bevolking. (…) En wat zijn onze autoriteiten aan het doen? Een belangrijke en onontkoombare vraag. De wanorde en verwarring die tegenwoordig heersen in de Heilige Vallei moeten gecontroleerd worden. Men moet het toerisme beheren en het integreren in het leven van de regio. Gaat het niet zo, dan zal het toerisme een heksenketel blijven en de Vallei, god behoedde het, naar de wanorde leiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.