maandag 23 februari 2009

Herkenning, herinnering en herbeleving

Meteen bij aankomst in Cusco een eerste moment van herkenning: het bandje dat bij de bagageband el-condor-pasa-achtige liedjes speelt. Een aangenaam welkom. Wel jammer dat de vrolijke muziek niks kan veranderen aan het feit dat onze tassen niet op die bagageband liggen. Nee, onze tassen liggen ongeveer 1100 kilometer verderop in Lima.
Op weg naar Urubamba komen nog meer herinneringen bovendrijven. De taxi's! Overal zie ik ze en allemaal zien ze er nog even slecht uit als vier jaar geleden. En dan die rijstijl van de Peruanen. Al zittende in de auto herinner ik me ineens weer al te goed hoe Peruanen inhalen, bochten nemen en voetgangers en dieren ontwijken (respectievelijk: voor bochten en ook als er tegemoetkomend verkeer komt, de binnenbocht hopende dat er geen tegenligger komt, en door te toeteren en vooral zelf niet uit de weg te gaan). De landschappen waar we doorheen rijden herken ik van mijn eigen foto's. Ik herinner me de eerste excursie die ik toendertijd maakte (naar Maras en Salineras) en hoe onder de indruk ik was van het landschap. Dat is nu niet anders.
In de loop van de week volgen nog vele oh-ja-momentjes: de mammitas (oudere vrouwen) met hun hoeden, talrijke rokken, kleurrijke doeken en vlechten; de talrijke muurschilderingen, sommigen erg lelijk, anderen ronduit prachtig; de slecht uitziende honden (die gelukkig ontzettend sloom zijn en dus niet zo agressief als in Huaraz); de heerlijke limonade en thee (die de Peruanen verpesten door er drie eetlepels suiker in te gooien); het gebrek aan punctualiteit bij de Peruanen; de formele manier waarop men tijdens vergaderingen spreekt; de zoen op de wang bij het groeten en gedag zeggen ongeacht of je de persoon kent of niet; en de vlooien in mijn bed (ja, weer.....).
Het eten is een verhaal apart. Tijdens de vele maaltijden die we gedurende de week zullen nuttigen in de comedor van CENFOPAR blijken mijn herinneringen te kloppen: men eet veel, snel, drie keer per dag warm en altijd aardappels, in wat voor vorm dan ook: gekookt, gebakken, gefrituurd, geprakt, in de soep, als pap, noem maar op.
Zo op het eerste gezicht lijkt er dus niks veranderd. Of toch? Ik reageer verbaasd als een campesino uit een redelijk veraf gelegen dorp me mijn email adres vraagt en mij zijn mobiele nummer geeft. Zo'n beetje elke Peruaan in de regio Cusco heeft ineens een mobieltje. En kan je je toch geen mobieltje veroorloven dan kan je er voor een paar eurocenten altijd nog eentje huren van de vrouwen met de groene hesjes die op elke hoek van de straat staan.
Het woord regenseizoen blijkt hier ook een relatief begrip te zijn. Werd ik in Huaraz soms gek van de regen die elke middag uit de hemel kwam vallen, hier merk ik er vooralsnog niks van. Er wordt me verteld dat de regen de afgelopen jaren minder is geworden. Klimaatverandering? Nee, hier is het echt heerlijk weer (even afkloppen), frisse berglucht met een lekker zonnetje, wat wil je nog meer?

13 opmerkingen:

  1. Hallo beiden
    Ik moest van Andre vragen als de mogelijk heid bestaat om jullie te komen bezoeken,het is gewoon een prachtig land volgens de foto s te zien,fijn om jullie verhaal te volgen wij genieten ervan groetjes de Belgen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi meissie,

    Heerlijk om weer je verhalen te lezen.
    We keken er al dagen naar uit.
    Zo te zien gaat het goed met jullie.
    De foto's van Barry zijn erg mooi.
    Anouk en Barry: heel veel succes met al jullie werkzaamheden in het verre Peru!

    Veel liefs van mama, papa en Roel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Anouk en Barry

    Het is fijn te lezen, dat er veel
    herkenning voor jullie is.

    Veel plezier met dit nieuwe avotuur.

    groetjes van Jos en Nelly.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Anouk en Barry,

    Heel veel succes,ik ga jullie volgen.
    Ik blijf via je moeder natuurlijk ook op de hoogte.

    Groetjes Hermine.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Barry en Anouk,
    Zo te zien is alles oke, en hebben jullie het naar jullie zin.
    Heel veel sucses in Peru.
    Jan en Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk verhaal anouk, mooie foto's van Barry ook!

    Groeten,
    Roel

    P.S doe eens af en toe een witte regel in de tekst voor de verandering, leest een stuk prettiger ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Anouk en Barry
    Ben weer even gaan piepen naar de foto s goed gedaan,zijn jullie al een beetje gesetteld?Prachtig toch als je zo kan werken en wat van de mooie plaatsen in de wereld mee kan pikken.Veel sukses we duimen voor jullie en zouden er ook graag zijn.
    Groetjes de Belgen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Anouk & Barry,

    Al een beetje gesettled daarzo?
    Aan de verhalen en de foto's te zien redden jullie het best wel daar.
    Ik zie dat Barry zijn nieuwe camera al volop wordt gebruikt. Mooie foto's in ieder geval (maar dat zal niet geheel aan de camera liggen ;). Nu moeten we Barry alleen nog een paar keer op de foto weten te krijgen, want die heb ik nog niet gezien.
    Hiero gaat alles in ieder geval ook goed. Kleine Tim maakt het goed en groeit als kool. Ook Amber is weer een beetje zichzelf na de geboorte van Tim. (Ze was namelijk een beetje baldadig). Lotje is nog wel een beetje vermoeid (omdat Tim 's nachts toch meestal wel wakker wordt) maar verder maakt ze het prima. En met mij gaat het ook prima hoor.
    Hopelijk heeft de rest van de vriendengroep ook snel in de gaten dat je hier berichtjes kan plaatsen, want zo te zien ben ik de eerste.

    Groetjes en -xxx- Mark, Lotje, Amber & Tim.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste allebei

    Aan de site te zien gaat het daar uitstekend.
    Ik hoop dat het zo blijft en het succesvolle periode wordt daar in het verre Peru.
    Laat Barrie eens wat meer foto's plaatsen, zodat ik een {foto} internettoerist wordt in jullie werkgebied.

    Groetjes

    Jan en Oma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo
    Mooie foto s en fijn om te lezen hoe jullie het daar stellen,wij verlangen hier ook naar wat lentezon,het leven is een stuk aangenamer als de zon van de partij is,dat valt voor jullie ginder dan wel mee.Veel sukses nog en geniet van jullie vrije uren dat blijft een herrinnering voor later
    Groetjes van de Belgen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Anouk en Barry,
    Hemeltje lief, ik was jullie even vergeten, SORRY. Vergeten dat jullie in de ANDES wonen nu en natuurlijk snakken naar een West-Europees oftewel Nederlands woordje/groetje. Maar nadat mama Trudy mij een mail stuurde vandaag dacht ik ineens aan jullie. Fijn dat jullie al weer gewend zijn in Peru!!Dat je mee doet aan straatgevechten en carnaval vieren!! Zuid-Amerikaans carnaval! Ook met van die " hoela-meisjes-in-niksjes".
    Is het weer ook zo lekker ,daar. Bij Frank in Houston al rond de 28 graden!!Ik vergelijk het met hun, want in feite wonen jullie hemelsbreed " niet zo ver van elkaar " !!
    Mooie foto's hebben jullie al gemaakt, zeg. Schitterend!
    Ik wil jullie een heel fijn verblijf in Peru toewensen en hopelijk ook een goed werkklimaat!
    Anouk en Barry veel geluk samen, het ga jullie goed. Tot mails !!!!!!!!
    Veel Maartse-buien-groeten van
    Tante Nelly uit Nederweert-Eind (Nederland)
    DOEI !!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. He Anouk en Barry!!

    Leuk om jullie belevenissen te lezen, met het beeldmateriaal van Barry erbij: Prachtige foto's!!

    Hopelijk voelen jullie je snel thuis in Peru (niet teveel natuurlijk want dan wil je niet meer terug ;-) en lukt het jullie om iets moois op te bouwen daar. Wij genieten mee met jullie ervaringen!

    Met ons gaat alles prima. Ik heb het met name erg druk op mijn werk (wanneer niet?) Ga 2 gezinnen intensief begeleiden in de thuissituatie, erg leuk om te doen. Daarnaast nog 3 mentorkinderen en een stagiaire begeleiden. Leuk maar wel een beetje druk hahaha.
    Bas moet erg wennen in zijn huidige functie en met name in het bedrijf/afdeling. Hij zoekt zijn weg nog een beetje maar daar houdt hij jullie zelf wel van op de hoogte volgens mij.

    Verder was carnaval weer in 1 woord GEWELDIG!! Maar dat wisten jullie al haha. Misschien dat we dit weekend weer gaan stappen, nog even wat mensen optrommelen. Valt tegenwoordig niet mee: zwanger, trouwen, emigreren.... ;-)
    We proberen snel weer te Skypen, want dat is wel erg leuk vinden wij!! Tot 'ziens'.....

    Dikke kus van Geer en Bas xxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo
    Zo te zien en gelezen is het ginder toch druk vooral Anouk heeft een drukke bezigheid,maar de fotos van Barry zijn prachtig ,we piepen regelmatig,nog een dikke maand en wij gaan toch al de goede richting uit curasou mischien komt peru ook nog eens aan de beurd? Veel sukses ginder en geluk voor jullie beiden groetjes
    De Belgen

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.